siirry sisältöön

Vieläkö uusia dieselpakettiautoja voi saada – pakotetaanko yritykset siirtymään sähköpakettiautoihin väkisin

Automyyjät ihmettelevät millä metsä- ja auraustyöt tehdään, kun pakotus sähköautoihin on näin kiistatonta.

Sisällysluettelo

Suomen tavaraliikenteessä ja palvelualoilla pakettiautot ovat välttämättömiä työvälineitä. Rakennusliikkeet, kuljetusyritykset, kunnossapitopalvelut ja monet muut toimialat pyörittävät liiketoimintaansa pitkälti dieselkäyttöisten pakettiautojen varassa. Nyt EU:n asettamat uudet päästörajoitukset ovat kuitenkin muuttamassa markkinoiden dynamiikkaa tavalla, joka herättää monia kysymyksiä:

  • Vieläkö uusia dieselpakettiautoja voi saada vuonna 2026 ja sen jälkeen?
  • Miten sähköpakettiautojen heikko menekki vaikuttaa dieseleiden saatavuuteen?
  • Onko vaarana, että yritykset pakotetaan siirtymään sähköön, vaikka se ei sovellu heidän tarpeisiinsa?

EU:n uusi raja-arvo 153,9 g/km mullistaa pelisäännöt

Euroopan komissio on asettanut uusille N1-luokan pakettiautoille CO₂-raja-arvoksi 153,9 grammaa kilometrillä vuodesta 2025 alkaen. Tämä ei ole yksittäisen auton vaatimus, vaan koskee koko valmistajan rekisteröityjen autojen keskiarvoa.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että jos valmistajan dieselmallien keskimääräiset päästöt ylittävät rajan, tilannetta voidaan tasapainottaa myymällä riittävästi sähköpakettiautoja, joiden päästöt ovat 0 g/km. Mikäli sähköpakettiautojen myynti jää vähäiseksi, valmistajille lankeaa merkittäviä sakkoja – jopa tuhansia euroja jokaista ylittävää autoa kohti.

Mitä Suomen markkina kertoo alkuvuodesta 2025?

Traficomin ajoneuvorekisterin perusteella (tammi–kesäkuu 2025) Suomessa ensirekisteröitiin useita tuhansia uusia N1- ja N1G-luokan pakettiautoja. Näistä suurin osa oli edelleen dieselkäyttöisiä.

Kun tarkastellaan merkki- ja konsernikohtaisia keskiarvoja, nähdään selkeä kuva:

  • Ford – Dieselmallien osuus suuri, keskimääräiset päästöt selvästi yli EU:n rajan.
  • Volkswagen ja Mercedes-Benz – Diesel hallitsee rekisteröintejä, päästöjen keskiarvo yli 200 g/km.
  • Stellantis (Citroën, Peugeot, Fiat, Opel sekä Toyota Proace/Proace Max) – Dieselmallien keskiarvo noin 200 g/km, mikä on selvästi yli 153,9 g/km tavoitteen.

Sähköpakettiautoja toki rekisteröitiin, mutta niiden osuus jäi marginaaliseksi. Tämä on ongelmallista, sillä valmistajien keskiarvojen painaminen alle EU:n vaatimusten onnistuu vain, jos sähköisten mallien myynti kasvaa merkittävästi.

Korimallien erot – mikä tuottaa eniten päästöjä?

  • Large Van – Dieselmallien keskimääräinen CO₂: 246,0 g/km
  • Midsize Van – Dieselmallien keskimääräinen CO₂: 204,0 g/km
  • Small Van – Keskimääräiset päästöt alempia, mutta edelleen EU-rajan yläpuolella
  • Pickupit – Päästöt usein yli 250 g/km

Large Van = Mercedes-Benz Sprinter, Volkswagen Crafter, Ford Transit, Iveco Daily, MAN TGE, Peugeot Boxer, Citroen Jumper, Opel Movano, Nissan Interstar, Nissan NV400, Renault Master, Fiat Ducato, Toyota Proace Max.

Midsize van = Mercedes-Benz Vito, Volkswagen Transporter, Ford Transit Custom, Renault Trafic, Fiat Talento, Fiat Scudo, Peugeot Expert, Citroen Jumpy, Toyota Proace, Volkswagen ID.Buzz, Opel Vivaro, Nissan Primastar

Small van = Citroen Berlingo, Ford Transit Courier, Ford Transit Connect, Mercedes-Benz Citan, Nissan Townstar, Opel Combo, Peugeot Partner, Renault Kangoo, Toyota Proace City, Volkswagen Caddy

Sanktiot – kuka maksaa laskun?

Jokaisesta gramman ylityksestä seuraa 95 euron sakko per auto.

Esimerkki: Jos valmistajan keskiarvo on 200 g/km, se ylittää rajan 46 g/km.

  • Sakko per auto: 4 370 €
  • 10 000 auton kohdalla sakko yli 43 miljoonaa €

Kauhuskenaario loppuvuodelle 2025

  • Dieselmallien toimituksia voidaan rajoittaa
  • Priorisointi suurasiakkaille on mahdollista
  • Hintapaineet kasvavat ja pk-yritykset kärsivät

Miksi sähköpakettiautot eivät käy kaupaksi?

  • Korkea hankintahinta
  • Rajallinen toimintamatka
  • Tekniset rajoitteet (vetokyky, kuormankesto, talviajo)
  • Puutteellinen latausinfra

Mitä tämä merkitsee yritysasiakkaille?

  1. Suurtilaajat voittavat
  2. Pk-yritykset jäävät jalkoihin
  3. Käytettyjen markkina kuumenee
  4. Yritysten toimintakyky on uhattuna

Johtopäätös – onko pakko siirtyä sähköön?

Kysymys ei ole enää siitä, haluaako yrittäjä ostaa sähköpakettiauton – vaan siitä, saako hän tulevaisuudessa enää dieselmallia.

Mitä yritysten kannattaa tehdä nyt?

  • Suunnitella hankinnat hyvissä ajoin
  • Selvittää sähkömallien soveltuvuus omaan käyttöön
  • Varautua käytettyjen autojen hinnannousuun
  • Neuvotella jälleenmyyjien kanssa hyvissä ajoin

Lähteet

Kommentit

Viimeisimmät