Sisällysluettelo
OIKAISU 8.8.2025
VEHO Oy Ab:n edustaja on ottanut yhteyttä Suomen Kansan toimitukseen 10.7.2025 ja pyytänyt oikaisemaan tai poistamaan tämän julkaisun. VEHO Oy Ab ilmoitti, että Poliisi on jo 10.3 vahvistanut, että asiassa ei ole syytä epäillä rikosta. Tätä tietoa ei ole esitutkintalain tulkinnan myötä annettu henkilölle, joka on ilmoituksen tehnyt.
Suomen Kansan toimitus ei saanut tutkinnanjohtajaa tavoitettua vahvistamaan tietoa heinäkuun tai elokuun alun aikana, mahdollisesti henkilökohtaisen vuosiloman takia. Rikoskomisario Rikostorjuntasektorin REK toiminnosta on kuitenkin 8.8.2025 vahvistanut seuraavaa:
"Asian esiselvittelyssä on oltu yhteydessä Traficomiin (valvova viranomainen) ja toimittamanne tiedot on välitetty heille. Traficomia on pyydetty selvittämään asiaa ja tekemään asiasta poliisille tutkintapyyntö, mikäli katsovat, että asiassa on syytä epäillä rikosta, eikä asiaa voida käsitellä heillä hallinnollisena menettelynä."
Eli asian käsittely on kuitenkin edelleen kesken. Viimeaikaisten tietojen puitteissa Traficom on jättänyt laajalti valvomatta Suomalaiset autot. Täten on odotusarvoa sille, että asian selvittäminen joko etenee hitaasti tai ei ollenkaan.
Viranomaiset siis pallottelevat asiaa toisilleen. Mikä tilanne on Traficomilla? Suomen Kansan toimitus odottaa edelleen vastausta selvityspyyntöön.

Mistä on kyse?
Rikosilmoitus liittyy Mercedes-Benz Vito 124CDI 4x4 -pakettiautojen hyväksyntä- ja verotusmenettelyihin. Kyseessä on ollut jopa 50–55 ajoneuvon kokonaisuus, joissa on ilmoituksen mukaan manipuloitu teknisiä tietoja, erityisesti ajoneuvojen omamassaa ja päästöluokitusta, jotta ne täyttäisivät alennetun autoveron ehdot. Ajoneuvot on rekisteröity N1-luokan pakettiautoiksi, vaikka ne ovat olleet alun perin M1-luokan henkilöautoja. Muutostyöt on tehnyt Veho Oy Ab niin sanottuna toisen vaiheen valmistajana, ja autojen yksittäishyväksynnät on tehnyt pääosin A-Katsastus Oy:n Tammisaaren toimipiste.
Rikosilmoituksen on vahvistanut vanhempi konstaapeli Länsi-Uudenmaan Poliisilaitokselta.

Veronkierron mekanismi: virheellinen omamassa ja päästöluokka
Rikosilmoituksen mukaan näiden autojen hyväksyntätiedoissa on käytetty omamassaa 2070 kg, vaikka todellisen ajokuntoisen ajoneuvon massan on mitattu olevan yli 2200 kg. Käytännössä tämä tarkoittaa jopa 20 000 euron verohyötyä per auto.
Lisäksi ajoneuvoihin on merkitty päästöluokaksi "AP", joka on sallittu ainoastaan M-luokan (henkilöautot) ja N1 alaluokka I:n ajoneuvoissa. Tässä tapauksessa autot on hyväksytty N1 alaluokka III -ajoneuvoiksi, joissa kyseinen päästöluokitus ei ole sallittu ilman erillistä testausprosessia.
Taloudellinen hyöty jopa 1,5 miljoonaa euroa
Epäilty menettely on mahdollistanut noin 980 000–1 200 000 euron verosäästöt pelkästään autoverossa. Kun mukaan lasketaan autoetujen laskennassa syntyneet erot ja mahdollinen hyöty virheellisesti hyväksyttyjen autojen markkinoinnista ja myynnistä, kokonaishyöty voi ylittää 1,5 miljoonaa euroa.
Myös ajoneuvojen käyttäjät ja yritysasiakkaat ovat mahdollisesti hyötyneet tilanteesta tietämättään – autojen verotusarvot ovat olleet alemmat, mikä on vaikuttanut työntekijöiden autoedun verotukseen.
Viranomaisten valvontavastuu kyseenalaistuu
Traficomin valvonnan rooli on noussut kriittiseen tarkasteluun. Vaikka yksittäishyväksyntä on ulkoistettu katsastustoimijoille, viimekädessä vastuu hyväksyntäprosessin lainmukaisuudesta kuuluu viranomaiselle. Selvityksen mukaan katsastajat ovat toistuvasti hyväksyneet autojen tekniset tiedot ilman määräysten edellyttämää punnitusta. Tämä valvonnan puute on mahdollistanut kantavuuden ilmoittamisen todellista arvoa suuremmaksi ja sitä kautta on saatu autoveron määrää pienennettyä jopa 20.000 euroa.
Traficomin tarkastaja Mikko Nurmen lausunto:
"Omamassa tarkoittaa lähtökohtaisesti ajokuntoisen ajoneuvon massaa. Kuitenkin yksittäishyväksynnän yhteydessä omamassa on ajoneuvon todellinen massa, joka siis edellytetään myös yksittäishyväksyntätodistukselle."
Lisäksi päästöluokan osalta ei ole käytetty vaadittuja laboratoriotestejä, vaan on luotettu valmistajan tai maahantuojan ilmoitukseen – mikä ei ole säädösten mukaista.
Myös Verohallinnon roolia on syytä tarkastella: miksi näin suuri poikkeama verotiedoissa ei herättänyt huomiota järjestelmässä, joka perustuu teknisten tietojen automaattiseen käsittelyyn? Kyse ei ole vain yksittäisestä virheestä, vaan mahdollisesti laajemmasta järjestelmäpuutteesta.
Ajoneuvon omamassan määritelmä
KOMISSION ASETUS (EU) N:o 1230/2012,
2 artikla
Määritelmät, ajoneuvon todellisen massan määritelmä:
’Ajokuntoisen ajoneuvon massalla’ tarkoitetaan moottoriajoneuvon osalta valmistajan erittelyn mukaisilla vakiovarusteilla varustetun ajoneuvon massaa mukaan luettuina kuljettajan (75kg), polttoaineen (säiliöt vähintään 90-prosenttisesti täytettyinä) ja nesteiden massat sekä korin, ohjaamon, kytkentälaitteiden, varapyörien ja työkalujen massat, jos nämä on asennettu.
’Lisävarusteiden massalla’ tarkoitetaan niiden varusteiden massaa, jotka voidaan asentaa ajoneuvoon vakiovarusteidenlisäksi valmistajan erittelyjen mukaisesti.
’Ajoneuvon todellisella massalla’ tarkoitetaan ajokuntoisen ajoneuvon massaa lisättynä yksittäiseen ajoneuvoon asennettujen lisävarusteiden massalla.
Rikosoikeudelliset seuraamukset mahdollisia
Autoverolain mukaan veron kiertäminen voi johtaa rikosoikeudellisiin seuraamuksiin, jos teko on tahallinen ja siihen liittyy petollista menettelyä. Tässä tapauksessa kyse voi olla törkeästä veropetoksesta, josta voi seurata jopa neljän vuoden vankeusrangaistus sekä rikoshyödyn menettäminen valtiolle.
Mikäli voidaan osoittaa, että Veho Oy Ab:n toiminta on ollut suunnitelmallista ja tähdännyt taloudelliseen hyötyyn, rikosoikeudelliset seuraamukset voivat koskea niin yhtiötä kuin yksittäisiä vastuuhenkilöitä. Myös virkarikoksia ja virkavelvollisuuden laiminlyöntejä voidaan joutua arvioimaan viranomaistahojen osalta.
Myös muita vastaavia tapauksia on paljastumassa
Toimituksemme on saanut erittäin laajan, monituhatsivuisen todisteaineiston myös muista erittäin laajamittaisista autoihin liittyvistä veronkiertotapauksista. Ilmiö on näiden tietojen pohjalta varsin laaja sekä kansantaloudellisesti merkityksellinen ja tulemme julkaisemaan useita aiheeseen liittyviä artikkeleita lähiaikoina.
Lähteet:
Autoverolaki 777/2020 - 11 § Vähennys pakettiauton verosta
https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/2020/777#chp_3__sec_11__heading
KOMISSION ASETUS (EU) N:o 1230/2012, 2 artikla Määritelmät, 6 ajoneuvon todellisen massan määritelmä:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:32012R1230
Traficom selvittää mahdollisesti väärin perustein Suomeen rekisteröityjä ajoneuvoja
https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaista/traficom-selvittaa-mahdollisesti-vaarin-perustein-suomeen-rekisteroityja-ajoneuvoja
Poiminta Traficomin ajoneuvorekisteristä - Mercedes-Benz Vito 124 CDI 4x4 mallien tekniset tiedot (omamassa jne.)
https://www.ajoneuvodata.fi/search.html?condition=AND&type[]=ajoneuvoluokka&is[]=in&search[]=N1,N1G&type[]=merkkiSelvakielinen&is[]=equal&search[]=Mercedes-Benz&type[]=kaupallinenNimi&is[]=contains&search[]=Vito&type[]=kayttoonottovuosi&is[]=greater_or_equal&search[]=2020&type[]=suurinNettoteho&is[]=greater_or_equal&search[]=170&#
Esimerkki virheellisesti hyväksytystä Vito 124 CDI 4x4 -pakettiautosta
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/vito/14891623